Δευτέρα, 14 Δεκεμβρίου 2015

Στον Αυλώνα Αττικής ένας ναός με βυζαντινές επιρροές κάνει τη διαφορά…

Με αφορμή την, πριν λίγες ημέρες, παρουσίαση στο Δήμο Παλαιού Φαλήρου, του βιβλίου του Αυλωνίτη συγγραφέα, Δρος Ιστορίας της Τέχνης, καθηγητή Σπύρου Ι. Στεργίου «Ιερός Ναός Αγίου Αντωνίου και Ανδρέου Αυλώνα Αττικής» το οποίο εξέδωσε η Ιερά Μητρόπολις Ιλίου την άνοιξη του 2015, ο ιστότοπος  http://agrocosmos.com δημοσίευσε σχετικό άρθρο με το οποίο πλην άλλων, παροτρύνονται όσοι ασχολούνται με τον θρησκευτικό τουρισμό, να επισκεφθούν το πολυσήμαντο μνημείο του Αυλώνα, δωρεά και αυτό της Λουκίας Ζυγομαλά.
Παραθέτουμε αυτούσιο το άρθρο:



"Μπορεί ένας απλός ναός να κάνει τη διαφορά; Μπορεί να υπάρχουν πάμπολλα κτίσματα με ιδιαίτερες επιρροές αλλά η αλήθεια είναι πως πολλές φορές ακόμη και σημαντικά που είναι κοντά μας ή σχεδόν δίπλα μας δεν τα γνωρίζουμε.
Χθες, το βράδυ, έγινε η παρουσίαση του βιβλίου «Ιερός Ναός Αγίου Αντωνίου και Ανδρέου Αυλώνα Αττικής» που εξέδωσε η Ιερά Μητρόπολις Ιλίου. Συγγραφέας ο Δρ. Ιστορίας της Τέχνης, καθηγητής Σπύρος Ι. Στεργίου. Η εκδήλωση έγινε στον Πολυχώρο του δημαρχείου Παλαιού Φαλήρου με συντονίστρια τη δημοτική σύμβουλο Χαρά Γιαννοπούλου. Το βιβλίο στάθηκε αφορμή για να γνωρίσουμε ένα ναό,  που βρίσκεται μέσα στην Αττική αλλά ενώ είναι τόσο κοντά μας, αγνοούμε την ιστορία του και κυρίως τα σημεία, που κάνουν τη διαφορά. 
Η εκδήλωση ξεκίνησε με την ομιλία του επίκουρου Καθηγητή της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών Κωνσταντίνου Καραγκούνη και συνεχίστηκε με την ομιλία του Αρχιμανδρίτη π. Νικολάου Ιωαννίδη, προέδρου της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθήνας και Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο Αυλώνας είναι ο τόπος καταγωγής του συγγραφέα και, γράφοντας αυτό το βιβλίο για τον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου και Ανδρέου, κάνει παράλληλα και μια ιστορική αναφορά στην περιοχή.
Το κτήριο  υψώνεται στην κεντρική πλατεία του Αυλώνα και αποτελεί το σημαντικότερο μνημείο της περιοχής. Δημιουργήθηκε το 1937 από τον αρχιτέκτονα Νικόλαου Ζουμπουλίδη κι έχει επιρροές από βυζαντινά πρότυπα. Οι τοιχογραφίες είναι του πασίγνωστου ζωγράφου Αναστάσιου Λουκίδη, ο οποίος χρησιμοποίησε τόσο βυζαντινά (π.χ συγκεκριμένες διαστάσεις, σαφήνεια, χωρίς όμως τις παραμορφώσεις της βυζαντινής τεχνοτροπίας), όσο και αναγεννησιακά στοιχεία. Ο Λουκίδης πάντρεψε το παλιό με το νέο και το ευρωπαϊκό. Σημαντικά του έργα οι τέσσερις Ευαγγελιστές, η Παναγία ανάμεσα σε δυο αγγέλους κ.ά.
Ακόμη κι η κατανομή των χώρων του ναού(θόλος, ιερό κ.τ.λ), δεν είναι ποτέ τυχαία. Όλα έχουν συγκεκριμένο νόημα και σημασία. Για να κατανοήσει κάποιος την αξία των αγιογραφιών, γίνεται παραλληλισμός της εικόνας με το Ευαγγέλιο: Μεταφέρουν και τα δυο την πίστη από γενιά σε γενιά.
Ο συγγραφέας Σπύρος Στεργίου, αναφέρθηκε στην εξέλιξη  της εκκλησιαστικής τέχνης στη νεότερη Ελλάδα, η οποία επηρεάστηκε από τις γενικότερες εξελίξεις. Μίλησε για την παιδεία, τις αξίες, την παγκοσμιοποίηση, το περιβάλλον. Στοιχεία στα οποία πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία, με στόχο την ελευθερία και την ηρεμία στον κόσμο. Κατά τη γνώμη του, τα δύο βασικά ελαττώματα του σύγχρονου Έλληνα είναι η έλλειψη πειθαρχίας και συνείδησης. Κλείνοντας και θέλοντας να τονίσει την τεράστια σημασία της παράδοσης είπε τα εξής: «Αν ρωτήσετε έναν γεωπόνο, θα σας πει πως, όταν θέλουμε να ανθίσει ξανά ένα δέντρο, το κόβουμε ψηλά κι όχι στον κορμό».
Ευχάριστη νότα στην παρουσίαση αυτή αποτέλεσε κι η απόδοση επίκαιρων Χριστουγεννιάτικων ύμνων από τη Χορωδία του Συλλόγου Μουσικόφιλων Κωνσταντινουπόλεως.
Ένας ακόμη σημαντικός Ιερός Ναός, όχι ευρέως γνωστός, που όσοι ασχολούνται ή ενδιαφέρονται για τον θρησκευτικό τουρισμό, θα πρέπει σίγουρα να επισκεφθούν. Κι ένα βιβλίο,  γεμάτο με πλούσιο φωτογραφικό υλικό κι έντονο προβληματισμό για θέματα της εποχής".


Ο σύνδεσμος του παραπάνω άρθρου  
http://agrocosmos.com/%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CE%B1%CF%85%CE%BB%CF%8E%CE%BD%CE%B1-%CE%B1%CF%84%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%BD%CE%B1%CF%8C%CF%82-%CE%BC%CE%B5-%CE%B2%CF%85%CE%B6%CE%B1%CE%BD/