Παρασκευή, 2 Μαΐου 2014

ΛΕΣΧΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ 23-5-2014

Η κυρία Αμαλία Νάνου, Υπεύθυνη της Λέσχης Ανάγνωσης του Συλλόγου μας, καλεί τα μέλη και τους φίλους της Λέσχης, την Παρασκευή 23 Μαϊου 2014 και ώρα 6 το απόγευμα, στο Δημοτικό Κατάστημα Αυλώνα όπου θα αναγνωσθεί το βιβλίο της συγγραφέως Άλκης Ζέη ''η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ


Η Άλκη (Αγγελική) Ζέη είναι Ελληνίδα συγγραφέας και πεζογράφος. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1925, αλλά έζησε τα παιδικά της χρόνια στη Σάμο. Ασχολήθηκε με το γράψιμο από μικρή. Σπούδασε φιλοσοφία του θεάτρου στην Φιλοσοφική του πανεπιστημίου των Αθηνών,της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Ωδείου Αθηνών, καθώς και στο τμήμα σεναριογραφίας του Ινστιτούτου Κινηματογράφου της Μόσχας. Όταν ήταν μαθήτρια γυμνασίου, άρχισε να γράφει έργα για το κουκλοθέατρο. Ένας από τους χαρακτήρες που δημιούργησε, ο Κλούβιος, έγινε μετέπειτα ένας από τους κυριότερους ήρωες του κουκλοθέατρου Αθηνών "Μπάρμπα Μυτούσης".
Από το 1954 έως το 1964 έζησε (μαζί με τον άντρα της, το θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Σεβαστίκογλου) ως πολιτική πρόσφυγας στην Σοβιετική Ένωση. Το 1964 επιστρέφει οικογενειακώς στην Ελλάδα για να ξαναφύγει πάλι το 1967, με τον ερχομό της δικτατορίας - αυτή τη φορά για το Παρίσι και να επιστρέψει οριστικά όταν πέσει η δικτατορία.
Αργότερα, συνέχισε το γράψιμο, δημοσιεύοντας σειρά παιδικών διηγημάτων της στο περιοδικό "Νεανική Φωνή", ένα περιοδικό για νέους που είχε ως συντακτική επιτροπή τον Μάριο Πλωρίτη, τον Τάσο Λιγνάδη, τον Κωστή Σκαλιώρα. Το πρώτο της μυθιστόρημα, τον τίγρη στη βιτρίνα του καταστήματος (γνωστός και ως αγριόγατα κάτω από γυαλί), (1963) εμπνεύστηκε από την παιδική ηλικία που δαπανάται στη Σάμο και είναι ημιαυτοβιογραφικό.
Στα ελληνικά γράμματα εμφανίστηκε το 1963 με το παιδικό μυθιστόρημα Το καπλάνι της βιτρίνας, το οποίο αποτελεί σταθμό στην παιδική μας λογοτεχνία γιατί μυεί για πρώτη φορά τον ανήλικο αναγνώστη στον πολιτικό προβληματισμό. Πρόκειται για ιστορικό μυθιστόρημα που αφορά στη δικτατορία του Ιωάννη Μεταξά.
Το 1971 γράφει τον Μεγάλο Περίπατο του Πέτρου, αυτή τη φορά για την Κατοχή και την απελευθέρωση. Το σημαντικό στα ιστορικά της μυθιστορήματα είναι ότι δεν αποτελούν μια απλή καταγραφή ιστορικών γεγονότων αλλά είναι ζυμωμένα με τα αυτοβιογραφικά βιώματα των ηρώων της.
Μαζί με τη Ζωρζ Σαρή, με την οποία γνωρίζονταν από τα σχολικά τους χρόνια, καθιέρωσε ένα νέο στυλ στο νεανικό μυθιστόρημα, τόσο από την άποψη του ζωντανού, αυτοβιογραφικού ύφους όσο και της εισαγωγής του πολιτικού, κοινωνικού και ιστορικού στοιχείου στο είδος. Το εφηβικό μυθιστόρημα Η Κωνσταντίνα και οι αράχνες της κέρδισε το 2003 το βραβείο εφηβικού μυθιστορήματος του Κύκλου Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου (ελληνικό τμήμα της IBBY), και η Άλκη Ζέη έχει προταθεί το 2004 ως υποψήφια για το βραβείο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και το βραβείο Άστριντ Λίντγκρεν λογοτεχνίας. Το Βραβείο Mildred L. Batchelder της απονεμήθηκε για τη μετάφραση στα αγγλικά και δημοσίευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες των έργων Αγριόγατα πίσω από το γυαλί (1970), Ο Πέτρος στον πόλεμο (1974), και ο ήχος των ποδιών του Δράκου (1980). Τα έργα της Άλκης Ζέη περιέχουν πολύ έντονα βιωματικά στοιχεία και αναφέρονται στην σύγχρονη εποχή και στους αγώνες για έναν καλύτερο κόσμο. Έχουν μεταφραστεί σε 20 γλώσσες.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ


Κανείς από τη γενιά μας δεν πρόλαβε. Μας προλάβαιναν άλλα. Πόλεμος, Δεκέμβρης, εμφύλιος, δικτατορία. Όλο τα παλιά θυμόμαστε. Μας βαριούνται. Δεν λέμε να τα ξεχάσουμε, είναι όλη μας η ζωή. Πόσες φορές είπαμε να τη φτιάξουμε από την αρχή! Δεν είναι το κουράγιο που μας έλειψε...» λέει σε κάποιο σημείο η Ελένη, η ηρωίδα του μοναδικού μυθιστορήματος για μεγάλους που έγραψε η Άλκη Ζέη. Με αιφνιδιαστικά καθαρό βλέμμα και κρυστάλλινη διαύγεια, η γήινη "Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα"που έφτασε στα πέρατα της γης, ώς την Τασκένδη, για να σμίξει μαζί του, ανακαλεί το παρελθόν της και συνθέτει πετράδι - πετράδι το ψηφιδωτό της σημαντικότερης τριακονταετίας, 1940-1970, της Ελλάδας, ξύνοντας παλιές και νεότερες πληγές που άφησαν ανεξίτηλα σημάδια σε ψυχές και σώματα.
Μυθιστόρημα εμβληματικό, το οποίο ισορροπεί ανάμεσα στην προσωπική και τη συλλογική περιπέτεια της νεοελληνικής ιστορίας, "Η Αραβωνιαστικιά του Αχιλλέα" προβάλλει πιο επίκαιρη από ποτέ στις μέρες μας, όπου η μνήμη παραμένει ένα από τα μεγάλα ζητούμενα σε ένα τόπο που βάλλεται με τον σκληρότερο τρόπο από την περίοδο που περιγράφει η Άλκη Ζέη. Ευκαιρία λοιπόν να θυμηθούμε....